Forum svar oprettet

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • svar til: Rutinepodning i praksis. Nødvendigt? #8968
    Jeppe Schwenger
    Deltager

    Tak for svaret Ann-Louise. Det er jo skønt!

    svar til: Coronavirus II #8192
    Jeppe Schwenger
    Deltager

    Kære alle.
    Man tør jo dårligt komme ud af skabet, men here goes:
    I mangel på bedre benytter vi i Hillerød kirurgisk mundbind type2, briller og handsker OG patienten holder en dobbel-foldet serviet tæt for den lukkede mund ved FIBERSKOPI.
    Vi oplever ikke aerosoler eller snotguirlander, når skopet retraheres og da vi alligevel ikke besidder langærmede værnemidler/forklæder, benytter vi det ikke.
    Efter min opfattelse er der langt større risiko for stænk ved brug af mundspatel. Jeg bruger den kun meget lidt og beder patienterne intonere en så dyb AHHH-lyd som muligt, så ses orophx oftest fint. Palpation af orophx foregår om nødvendigt stående ved siden af patienten, som kun lige gaber lidt op (mindre risiko for kløgning).
    En del patienter hoster, når øregangene oprenses. Man kunne overveje at lade disse holde serviet for munden også.
    De bedste ønsker til alle om et problemfrit 2020 fremadrettet.
    Jeppe

    svar til: Corona-virus #8025
    Jeppe Schwenger
    Deltager

    Kære kolleger og ikke mindst til Didde Schnack:
    Vi gør i Hillerød som alle I andre:
    Vi aflyser alt, der ikke lader til at være cancer, betydende infektion eller blødning. Betydende smerter og problemer ifm SOM ses også, men alle visiteres grundigt.
    På tirsdag har vi drænanlæggelser på op-programmet. Jeg kontakter dem alle pr telefon i morgen og sikrer mig, at der er betydende problemer med søvn/smerter eller sprog. Hvis ikke, aflyses de.
    Der er to TONSIL-operationer på…..
    Min anæstesilæge, der er overlæge på RH beder om at vi nu UNDGÅR AT INSTRUMENTERE LUFTVEJEN af fare for at sprede smitte fra subkliniske tilfælde, samt for at undgå at smitte en patient, man lige har givet to store sår i halsen. Så selvom den ene er teenager med utallige streptokok-tonsillitter og den anden et 5-års barn med betydende søvnapnoe, aflyser jeg dem.
    Dette er blot et input og ikke andet.
    Jeg har de seneste dage oplevet flere, der trods tydelig skiltning i klinikken tager flere pårørende med ind og jeg hører om børn, der skal til pasning hos bedsteforældre, fordi mor skal passe sin hjemmearbejdsplads…..
    Som gruppe bør vi gå foran og beskytte så mange som muligt, men det eneste, der vil være nogenlunde effektivt lader til at være et udgangsforbud.
    Rigtig god bedring til jer, der er syge. Vi er nok mange, der tænker på jer og en status på jeres bedring ville være dejligt.
    Kærlig hilsen
    Jeppe

    svar til: Laryngologisk selskab årsmøde i januar 2020 #7860
    Jeppe Schwenger
    Deltager

    Jeg glæder mig.

    svar til: Fællesindkøb af udstyr til spirometri #7522
    Jeppe Schwenger
    Deltager

    Hej alle.
    Vi er også gerne med på Dyrehavevej i Hillerød.
    Vi har A-data/win-PLC.
    MVH
    JESPER OG JEPPE

    Jeppe Schwenger
    Deltager

    I den nye faglige vejledning står der
    “Hvis der ved udredningen konstateres svær eller kompliceret hørenedsættelse, herunder sjældne tilstande, mistanke om alvorlige sygdom og/eller betydende komorbiditet, skal patienten henvises til audiologisk sygehusafdeling med henblik på yderligere udredning og vurdering af behandlingsbehovet.”

    Der står altså IKKE, at vi IKKE selv må udrede dem, som vi plejer. Hos os med BRA og V-HIT, tone- og tale-aud. MR-scanning ved mindste tvivl. SAMT udstyre dem med passende høreapparater efter Amgrosaftalen.
    Vi skal bare OGSÅ henvise dem til Høreklinikken på hospitalet. Så kan de jo allerede på henvisningen se, at der er udredt tilstrækkeligt og givet korrekt behandling.
    Er det ikke et udmærket argument?
    Så slipper Hospitalernes høreklinikker også for at drukne i disse patienter…
    Mvh
    Jeppe Schwenger

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)