Forum svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Alice WalstedParticipant
Jeg drukner også og har set det også skyldtes et efterslæb . Men det er ikke hele problemet for jeg synes ikke kan kan kalde det en “ambulant epikrise” når man informerer om et besøg hos en propteknikker eller et besøg hos en aud ass fordi f.eks ens app til widex ikke virker. Når disse såkaldte epikriser modtages lægges der en info ind i min lægejournal i clinea . I dag modtog jeg således en “ambulantepikrise” angående et propproblem om en patient jeg henviste i 2018 til høreapparater i Hillerød og ikke har set siden Der er siden da indgået 16 epikriser i træk som hver optager en linje og dato i min journal med total overflødig information. Og da jeg kun kan se notater for de seneste 20 datoer så skubbes mine egne lægenotater længere og længere bagud . Det man derimod kunne bruge var et lægenotat og selvfølgelig et audiogram (som man fortsat ikke kan fremsende), men ikke “epikriser” for hvert besøg om prop, slanger og småjusteringer. Men for at vi kan få det stoppet er det nok vigtigt at vi alle er enige om at en epikrise som denne nedenfor godt kunne undværes:
Kvik-tid Pt møder grundet: Receiver knækket og sidder fast i HA…
Alice WalstedParticipantKristian Anthonsen gør opmærksom en vigtig ændring med fjernelsen af henvisningskravet. Jeg synes, det er utrolig arrogant, at vi intet hører før det er besluttet. Hvis formålet er at spare patienten for et fremmøde hos ørelægen og spare dobbeltarbejde, er det jo fornuftig nok. Og lægefagligt er det svært at protestere mod, når man tænker på, at vi ikke skal henvise eller vurdere de patienter som går privat til genudlevering.
Jeg synes derimod, at vi skulle benytte lejligheden til at fokusere på udlevering i speciallægepraksis som et tilbud på lige fod med udlevering i audiologisk afdeling og de private butikker- og derfor kæmpe for få kvoterne ophævet. Det vil være patientvenligt og give et reelt frit valg
Alice WalstedParticipantJeg brugte Doc-base, som sidste år blev opkøbt af EG. De første måneder kunne jeg fortsætte med doc -base, men i november 19 blev den lukket ned og jeg var tvunget til at skifte. Var frit stillet til at vælge et andet system, men det var mest oplagt at fortsætte i EG.
Alice WalstedParticipantKære bestyrelse og Thomas
Er der noget nyt om en dato for UL kursus?Jeg tør ikke bestille min vinterferie inden der kommer en (omtrentlig) dato.
Alice WalstedParticipantKære Thomas
Jeg forespurgte i Kiel og fik nedenstående svar, så der er ikke nogen alternativer der. Meget fint med en snarlig dato i Danmark.Liebe Alice Walsted,
leider muss ich Ihnen mitteilen, dass in Kiel keine Ultraschallkurse mehr stattfinden. Dieses Jahr war der letzte Kurs.
Mit freundlichen Grüßen
Gabi SchäfeAlice WalstedParticipantKære Thomas
Er vi ved at være nok interesserede til at der kan planlægges et UL kursus i Odense?
Og i givet fald er der en tidshorisont for et sådant?
Og vil vi som har skrevet os op her blive sikret en plads ?
Hilsen AliceAlice WalstedParticipantJeg vil ubetinget gerne med
Alice WalstedParticipantKære alle og Nadia
Mit survey gik også fint i god og venlig stemning indtil vi kom til journalaudit- min ansatte assisterende speciallæge havde nemlig ikke lavet en journalaudit. Det var helt bevidst, idet jeg læste reglerne således, at alle lægerne skal lave en årligt journalaudit og da han var ansat d. 1/1 19 mente jeg at der var god tid til dette i hele 2019 også efter min survey.
Men nej- jeg blev derfor kun midlertidig akkrediteret.
I følgende korrespondance viser det sig, at vi bare skal lave hans journalaudit inden 2020 (OG indsende resultatet), helt som jeg havde troet. Men hvorfor det skal hindre at jeg bliver fuldt akkrediteret nu, fatter jeg ikke- ud over at man gerne vil have lidt “fangst” på besøgene.
Det mindsker respekten for hele processen.
Alice WalstedAlice WalstedParticipantFint initiativ. Tak for det. Jeg vil også gerne være med.
Alice WalstedParticipantJeg har haft doc-base i mange år. Blev overtaget af CliniCare for nogle år siden, men jeg kunne fortsætte uændret. Jeg har ikke haft egen server, men kun været på over nettet. Det har kørt superfint. Men nu er CliniCare købt af EG clinea og jeg har fået at vide at jeg skal benytte deres lægesystem fremover.
Inden jeg går i gang med at skifte vil jeg høre om der er nogen af jer som har kørt EG Clinea eller A data udelukkende over nettet uden egen server?
12/09/2018 kl. 22:29 svar til: Finanslovsudspil: Regeringen afsætter millioner til reform af høreområdet #7345Alice WalstedParticipantTil Jonas
Det er bl.a pensionerede ørelæger, som agerer gummistempel og lønnes af butikken. Ofte aner patienten ikke, de er set af en læge (hvis de overhovedet er set), der er normalt hverken mikroskop eller sug etc til rådighed og det er umuligt at få en epikrise. Jeg fandt dette urimeligt, især efter vi andre skulle have tilsyn fra sundhedsstyrelsen og redegøre for alle vore procedurer og akutberedskab, mens de læger i butikkerne gik under radaren.
Den pågældende embedslæge kunne godt se problemet, men det blev syltet med nogle vage begrundelser om, at der i fremtiden kun var risikobaserede tilsyn. Om det så betød, at man skulle melde butikken og lægen ved jeg ikke. Og så opgav jeg.Alice WalstedParticipantKære Thomas og Andreas
Tak for svar og information. Jeg vil herigennem høre, om der er andre, som mangler UL kursus, og hvis vi er nok prøve om det igen kunne arrangeres her i Danmark.Alice WalstedParticipantMen husk nu det er os- ørelægerne- som er dem med to kasketter og som patienterne skal tage sig i agt for! vi vil nemlig pådutte dem et apparat de ikke har brug for og vi er ikke uvildige!
Men når vi bestiller private høreapparater fra firmaerne behøver vi ikke og bør ikke sende fuld CPR. Blot fødselsdag og navn.
Jeg håber at Pia vil gå videre med sagen, Bjarne Hansen fra HØPA har jo informationer om at der igen er forsøg på at få os ud så butikkerne kan have markedet for sig selv.Alice WalstedParticipantKære alle.
Jeg er spændt på at høre om bestyrelsen også har nogle forslag på vej.
Hermed mine forslag til ændringer i vore ydelser:
1. Ny ydelse: Et honorar for pulsoxymetri i opvågningen efter GA .
2. Ydelse 2011: Esophagoskopi- bør udgå, hører ikke hjemme i vort speciale.
3. Ydelse 2012: Bronchoskopi :bør udgå hører hjemme hos lungemedicinere
4. Ydelse 2016 : Søvnregistrering. Honorar bør sættes op. Bør svare til det som vi havde før og som medicinerne fortsat honoreres med. Begrundelse: der må være en betydelig besparelse for det offentlige når vi søvnregistrerer i praksis frem for at patienten henvises til hospitalsafdeling og evt går videre over DUF hvor DRG takster mig bekendt er betydelig højere.
5. Ydelsen 2005: VNG . Honorar bør sættes op. Ydelsen må medføre et betydeligt fald i antal af henvisninger til svimmelhedsudredning på hospital (undtagen til TRV stol) og medføre en betydelig samlet besparelse for det offentlige. Kunne man eventuelt få en statistik som viser dette? Nuværende honorar dække end ikke vores tidsforbrug – og udstyret er som bekendt temmelig kostbart.
6. Overveje et tillæg for at modtage en akut patient fra egen læge- i stedet for eller som supplement til det honorar vi har for telefonrådgivning af egen læge.Alice WalstedParticipantDet bliver spændende at høre nærmere om forhandlingerne ved de kommende road-shows. Men ærgerligt nok var jeg ikke klar over at repræsentantskabsmødet d 7/10 var åbent for alle – det havde jeg desværre overset.
Alice WalstedParticipantHør nu her. Jeg har overhovedet ikke ønsket at beklage mig over den information om de nye regler som er sendt ud. Jeg har da set det hele lige fra starten for jeg læser faktisk det FAPS sender ud. Men når man i årevis har smølet og først efter talrige varsler fået samlet sine kursusdage sammen-og ansøgt- ja så er man nok lidt træg, og det er ene og alene ens eget ansvar. Jeg foreslog blot at man skulle være lidt smidig nu hvor det rammer og går op for folk og måske undlade at give “dummebøder” i en lidt længere overgangsperiode.
Alice WalstedParticipantJeg synes også det er helt urimeligt at retten til refusion fortabes efter 6 måneder. Selvfølgelig skal man følge med i den løbende information fra FAPS, men vi er i en overgangsfase skal desuden som noget nyt indsende ansøgning digitalt med kursusprogram vedhæftet- mod tidligere med alm post og papirdokumentation.
Sig mig er det ikke vores egen forening FAPS som sidder med ved bordet og bestemmer? Vi må bede dem om en lidt længere overgangsordning.Alice WalstedParticipantDet forslag har jeg også tænkt på og det støtter jeg. Men vi skal jo huske at lægge der i FAPS forslags mail til OK17 også hvis det hører under det generelle.
Jeg er da også spændt på at høre om DØNHOs bestyrelse har forslag til overenskomsten og forventer at høre disse her i den åbne debatAlice WalstedParticipantKære Mikkel og Ann-Louise tak for svar.
Jeg syntes, at takstnedsættelserne på ydelsen 2005 fra 551,62 til 181,25 kr, ydelsen 2024 fra 521,10 til 342,48 kr og ydelsen 2016 fra 711,27 til 394,34 kr var så voldsomme, at det krævede en kommentar fra bestyrelsen her i disse spalter, da delmoderniseringen var afsluttet. Det skete ikke og det var sådan set især det jeg mente, da jeg efterlyste mere information ved formødet. Men rigtig dejligt at I her følger op på mit indlæg, nu på en positiv og konstruktiv måde.
Men hvor mange af de udvalgte ydelser kunne hver klinik ( som brugte ydelsen) have brugt pr år i gennemsnit uden konsekvens for taksterne? Jeg syntes selv, det var svært at forholde sig til i modsætning til økonomirammen hvor vi kender den tilladte omsætningsstigning.ps Ann-Louise, et formandsmøde, lyder spændende, får vi et lille referat?
Alice WalstedParticipantSidste bemærkning om mit Olympus. Reparationen var ikke ok. Jeg får et fabriksnyt. Men en noget besværlig omvej.
Alice WalstedParticipantEr netop blevet akkrediteret efter survey d 8. december. Skønt. Men det var en omfattende opgave at blive klar. Men også positivt at få alt gået igennem i sin klinik.
Jeg synes selve survey var en ubehagelig oplevelse, det var ikke blot som en eksamen men nærmest som man var en anklaget i forhør i timevis.
Et godt råd til kolleger som ikke har haft besøg (survey med new speak ): Kig de 16 spørgsmål igennem til journal audit og sørg for at implementer dem i alle jeres journaler. Læs i debatten om de punkter som andre har fået påtale for- og ret ind. Det gjorde jeg ikke!
Der skal jo gennemgås 20 journaler i audit i alt 320 spørgsmål. Jeg manglede et operationsnotat – var simpelthen glemt og jeg manglede en epikrise. STRAFFEN blev udmålt med det samme- ny audit med 20 nye journaler og på alle 16 punkter. Det viste sig dog at være forkert og jeg kunne nøjes med selv at gennemgå 20 nye journaler dog KUN for de to punkter og ikke alle 16.
De fandt nogle få mindre alvorlige ting- min pc i receptionen låser ikke- men går kun i venteskærm. Jeg manglede en skriftlig plan for de ansattes kompetanceudvikling- men det var dog ikke så slemt at det medførte at jeg dumpede.
Det som stødte mig var, at de, da besøget var slut oplyste at jeg ville få deres vurdering til udtalelse – MEN jeg kunne lige så godt lade være – fordi sygeplejersken som skulle skrive rapporten sagde at hun jo selv havde “set det hele med egne øjne, så der var intet at komme efter “. Jeg bemærkede at der kunne jo være misforståelser eller worst case forveksling. De gik alle nærmest i chok – DE kunne ikke fejle, umuligt.
Jeg følte at deres succes kriterium var at fange mig i noget trods deres forsikring om det modsatte. Det var langt fra det møde som jeg havde håbet på hvor man fik evalueret sine anstrengelser og en positiv feedback.Alice WalstedParticipantLige et bidrag. Jeg overtog et Olympus skop i 2002 da jeg startede. Købte igen et Olympus i forår 2015. Men efter et halvt år var der pludselig masser af sorte pletter. Vi havde behandlet det som altid og stor var forundringen da det tyske værksted konkluderede at det var min fejlbehandling som bevirkede dette og jeg fik en regning på næsten svarende til et nyt skop. Jeg klagede og fik beskeden: ” De har undersøgt skopet endnu engang og kan stadig konstatere at der er fugt i skopet. “Det kan kun være sket ved at denne ETO cap (hætten) har siddet på imens den er blevet rengjort. ”
Det skal nævnes at jeg aldrig har haft den ETO hætte og aldrig har haft skopet nedsænket i vand- derfor var min konklusion at det så måtte være en fabrikationsfejl.
Det ville de ikke acceptere, men Olympus i Danmark tilbød at betale reparationen som skulle medføre at skopet blev som nyt.
Det dårlige: at et spritnyt skop pludselig står af og jeg får skylden med begrundelsen at jeg har håndteret det forkert- på en måde som var mig umulig.
Det gode: Olympus Danmark reparerer uden udgift for mig.
Og skopet er i mine hænder super godt i brug.Alice WalstedParticipantKære kolleger
Jeg købte både et Leica såvel som et Zeiss mikroskop lidt efter jeg startede klinik i 2002 (og NEJ Ulrik ikke til discount pris helt samme pris- men Leica var væghængt nemmere at håndtere). Mit Leica blev væghængt og i de sidste år er armen som holder hele okularet blevet løs og som Mikkel skriver kan den pludselig dreje rundt. Lidt svært at beskrive her. Jeg kontaktede Mærsk Andersen (følte ikke de anede noget ) som pludselig var forhandlere jeg købte direkte fra Leica i sin tid og jeg fik oplyst at man ikke kunne gøre noget ved skruen men hele den del af mikroskopet – den patientnære del skulle udskiftet = ca 30.000 kr. Det valgte jeg ikke at tage imod. Men nu Mærsk jo ude og jeg havde en Leica mand (kablet var knækket repareret til en bagatel af 15 000 kr) . Han foreslog at man kunne smøre skruen med lidt fedt- men det hjalp ikke.
MEGA irriterende med et hvad man tror er et kvalitetsprodukt at det holder så kort og at der er så massive daglige problemer.
Jeg lytter interesseret hvis I andre finder en løsning. -
ForfatterIndlæg